نی یا نهاد حمایت کننده رسانههای آزاد افغانستان همزمان با روز جهانی رادیو اعلام کرده است که از 307 رادیویی فعال در کشور 137 دستگاه برای همیشه غیرفعال شددهاند.
این نهاد با انتشار اعلامیهای گفته که مشکلات اقتصادی و محدودیتهای وضع شده از سوی طالبان علت اصلی خاموشی این رادیوها است.

نی میگوید که دستکم زیکنال 130 رادیو برای همیشه در افغانستان از دسترس خارج شده
مردم افغانستان از زمانهای گذشته بدینسو به رادیو به عنوان یک دستگاه ساده، همیشه قابل دسترس و مصرف کم گوش میدادند.
در بیست سال گذشته، ظهور و فعالیت رادیوهای جدید در افغانستان به طور بیسابقه افزایش یافت و علاوه بر گردش اطلاعات و نشر اخبار تبدیل شده به سکویی برای ادبیات، فرهنگ، هنر، موسیقی و طنز و رادیو مونس خلوت بسیاریها در افغانستان شد.
با حاکمیت طالبان در اگست 2021 بیش از نیم این دستگاههای رادیویی تا ابد خاموش شدند و صاحبان و دست اندرکاران آن یا به خارج از افغانستان رفتند و یا هم به دلیل اقتصادی دیگر نتوانستند به کارشان ادامه دهند.
یونسکو 13 فبروری را روز جهانی رادیو نام گذاشته است.

در بیست سال گذشته رادیو علاوه بر گردش اطلاعات و نشر اخبار تبدیل شده به سکویی برای ادبیات، فرهنگ، هنر، موسیقی و طنز
نی ضمن اظهار نگرانی از توقف فعالیت رادیوها در افغناستان گفته است که رادیو یگانه رسانه سرگرمکننده و اطلاعاتی منحصر به زمان بوده و در آگاهیدهی و اطلاعرسانی در جامعه افغانستان نقش اساسی داشته است.
طالبان محدودیتهای شدید در برابر رسانهها و خبرنگاران وضع کردهاند و علاوه بر رادیو، فعالیت دهها تلویزیون، روزنامه و خبرگزاری متوقف شده است. مرکز خبرنگاران افغانستان میگوید که دستکم 600 رسانه در افغانستان با روی کار آمدن طالبان دیگر فعال نیستند.
صدها خبرنگار یا به خارج از کشور مهاجر شدند و یا هم در داخل کشور بیکار شدهاند.











