محمد اشرف غنی، رییس جمهوری می گوید که افغانستان به آب های موجود کشور نیاز دارد و از این آب ها مطابق برنامه توسعه ای دولت باید استفاده صورت بگیرد.

آقای غنی گفت که تا ده سال آینده ارزش هر قطره آب افغانستان برابر با یک قطره تیل کشورهای همسایه خواهد بود.
افغانستان دارای منابع بزرگ آب است اما حدود هفتاد درصد این آبها به کشورهای همسایه سرازیر می شود.
کارشناسان می گویند دلیل اصلی هدر رفتن آبهای افغانستان عدم مدیریتی است که بتواند از آب های موجود در کشور استفاده کند.
براساس تحقیقات که صورت گرفته در حالیکه همه کشورهای همسایه افغانستان از آب های آمو، هریرود، کابل و هلمند استفاده می کنند اما افغانستان هنوز نتوانسته است از این آب ها استفاده کند.
گفته شده ۹۵ در صد از آب های روی زمین در افغانستان هدر می رود و درحالی که ۱۲ درصد از زمین های افغانستان قابل آبیاری است اما صرفا شش درصد زمین ها آنهم به صورت سنتی آبیاری می شود.
محمد اشرف غنی که در پنجمین نشست ملی مشورتی شوراهای انکشافی روستاهای افغانستان در ارگ ریاست جمهوری صحبت می کرد تاکید کرد که حکومت مصمم است تا از چشمه تا کشتزار از ضایعات ۴۵ درصدی آب جلوگیری کند.
به گفته او، با استفاده از آب های افغانستان تا چهار سال آینده باید رقم زمین های کشاورزی به ۱۲۰ هزار هکتار زمین برسد.
رییس جمهوری مخشصا به وزارت زراعت و آبیاری هدایت داده است تا در زمینه جلوگیری از منازعات آب و غصب زمین کار را آغاز کند.
او می گوید که افغانستان آب های خود را به دیگران می بخشد و از این بابت سخی ترین کشور دنیا است .
به گفته غنی، آب های کشور یا به کشورهای دیگر بخشیده می شود و یا هم سیل می شود و همه جا را تخریب می کند.
محمد اشرف غنی، تاکید کرد که آب های افغانستان باید مدیریت شود و در راستای توسعه کشور از ان استفاده شود.
افغانستان کشوریست که اقتصاد آن مبتنی بر کشاورزی است ولی خشکسالی های پی هم و عدم استفاده از آب ها، به اقتصاد کشور شدیدا آسیب رسانده است.
در حالی حاضر سیلی از بیجاشدگان و مهاجران از روستاهای افغانستان، به رقم نجومی بیکاران افزوده است و ثباث شهرها و کل کشور را تهددید می کند.