علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور می گوید که زندگی مردم در غرب کشور با فعالیت بند سلما تغییر خواهد کرد او گفته است که این تغییرات پس از دوازده ماه و پر شدن کامل کاسه این بند از آب شروع خواهد شد.

آقای عثمانی می گوید، فعال شدن سه توربین این بند، وابستگی کشور را به انرژی برق در غرب افغانستان کاهش می دهد و هزاران جریب زمین آبیاری می شود و صدها شغل جدید ایجاد خواهد شد.
روز گذشته، قنسولگری هند در ولایت هرات از آغاز شدن مرحله آبگیری بند برق آبی سلما در ولسوالی چشت شریف خبر داد.
انتظار می رود که مرحله آبگیری این بند در جریان ۹ تا ۱۲ ماه تکمیل شود و علاوه بر تامین آب مورد نیاز برای ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، سالانه ۴۲ مگاوات برق را نیز تولید کند.
این بند، به هزینه ۳۰۰ میلیون دالر از طرف هندوستان ساخته شده است.
علی احمد عثمانی امروز در کابل به خبرنگاران گفت: “قرار اطلاعات که به ما رسیده، از روز گذشته تا کنون کار آبگیری خوب پیش می رود و چند متر آب در کاسه اصلی بند جمع شده است.”
او می گوید از مجموع ۸۰ هزار هکتار زمین کشاوری که زیر آبیاری قرار می گیرد، شصت درصد آن زمین های خشکی است که تازه آب این بند به آن هدایت خواهد شد.
وزیر انرژی و آب گفت: “با فعال شدن این بند دشت های که در حال حاضر خشک است به زمین های زراعتی تبدیل می شود، کشاورزان شروع به کار می کنند و این یعنی توسعه شهری در حوزه غرب کشور.”
دولت افغانستان انتظار دارد که با شروع کار بند سلما، ده ها شغل جدید در منطقه ایجاد شود و میزان بیکاری در حوزه غرب کاهش پیدا کند.
به گفته علی احمد عثمانی، با شروع کار بند سلما، تولیدات کشاورزی با توجه به میزان انرژی برق تولیدی این بند، صنعتی می شود که به گفته او این روند می تواند به افزایش محصولات کشاورزی منجر شود.
او گفت: “زراعت هرات و منطقه وابسته به رودخانه هریرود است که در دوره های مختلف تحقیقاتی نیز در این خصوص صورت گرفته است. با بهره برداری از بند سلما حاصلات بهبود می یابد، باغات میوه ایجاد می شود و کشت محصولات کشاوری با ارزش مانند پنبه و شالی رونق بیشتر خواهد یافت.”

اغلب مردم افغانستان زراعت پیشه و مالدار هستند، اما خشک سالی ها و جنگ در کشور به شدت به این صنعت ضربه زده است.
گفته می شود که بیشتر کشاورزان محل کار و زندگی سابق شان را ترک کرده و به شهرها رو آورده اند، بیشتر انها برای پیدا کرددن کار روانه کشورهای همسایه شده اند.
دولت افغانستان انتظار دارد که با بهره گیری از بند سلما، به کار و زندگی مردم در غرب کشور رونق دهد و خانه های که سال ها در تاریکی بسر برده اند را با انرژی برق تولید شده از این بند روشن کند.
برق هرات در حال حاضر از کشورهای ترکمنستان و ایران تامین میشود. دولت قبلا اعلام کرده بود که تمدید پایه های برق از این بند تا مرکز شهر هرات که حدود ۱۷۰ کیلومتر فاصله است، تکمیل شده است.
با توجه به نیازمندی کارخانه های صنعتی هرات به انرژی برق، انتظار می رود که برق تولید شده بند سلما، بتواند زمینه را برای فعالیت بیشتر این کارخانه ها و اشتغال بیشتر کارگر فراهم کند.
افغانستان در حال حاضر نیاز به هزار مگاوات برق برای روشنایی خانهها و به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی خود دارد. در حال حاضر مقدار انرژی برق که در کشور تولید می شود، ۳۴۰ مگاوات است که انتظار می رود این مقدار به ۳۸۲ مگاوات افزایش پیدا کند.
با این حال، هنوز هم افغانستان تا رسیدن به مقدار انرژی برق مورد نیازش بیش از شش صد مگاوات فاصله دارد.