دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان در دیدار با رییس کمیته ملی المپیک، از حضور تهمینه کوهستانی در مسابقات المپیک لندن قدر دانی کرده و آنرا نشانه پیشرفت و ثبات در افغانستان دانسته است.
تهمینه کوهستانی روز جمعه در مسابقات دوش 100 متر زنان در استدیوم المپیک شهر لندن، نتوانست حریفان اش را پشت سر بگذارد و از گردونه رقابت ها حذف شد.
مجیب الله رحمانی سخنگوی کمیته میلی المپیک افغانستان و مسوول هیت افغانی در بازی های المپیک 2012 لندن پس از انجام این مسابقه به خبر گزاری بخدی گفت ، ” دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا با محمد ظاهر اغبر رییس عمومی کمیته ملی المپیک افغانستان در شهر لندن دیدار کرد و به آقای اغبر و تمام مردم افغانستان حضور یک بانوی افغان در بازی های المپیک را تبریک گفت.”
به گفته او، آقای کامرون افزوده است:” امروز شما به جهان ثابت ساختید که افغانستان در حال پیشرفت و ترقی است و اشتراک یک دختر افغان در مسابقات المپیک 2012 لندن خود نشانه پیشرفت و ثبات در افغانستان است و این موفقیت را یک بار دیگر به همه افغانها و به شما تبریک می گویم”.
شرکت تهمینه کوهستانی در مسابقات المپیک و شکست او، با نظرات مختلفی به خصوص در شبکه های اجتماعی روبرو شده است.
شماری از کاربران فیس بوک نوشته اند که ” تهمینه از کشوری به این مسابقات آمده است که هر روز در برابر خانم ها خشونت صورت می گیرد ، بر صورت خانم های این سرزمین تیزاب می پاشند ، ملا ی مسجد بر کودک این سرزمین آن هم در ماه مبارک رمضان تجاوز می کند ، خانم ها در این سرزمین از سوی زورمندان و جنگ سالاران به زندان های شخصی برده می شوند، از زنان به عنوان ابزار استفاده می شود.”
به باور این افراد، “تهمینه برای مردم افغانستان یک قهرمان واقعی است.”
تهمینه: من تنها هستم

تهمینه کوهستانی پس از مسابقه گفت که ” من آخرین تلاش و کوشش خود را کرده و هر آن چه که می توانستم انجام دادم اما با تاسف نتوانستم نتیجه به دست بیاورم تا به انتظار و توقع مردم لبیک بگویم ، حضورم در این بازی ها برای خودم و مردم مایه افتخار است ، از این بازی ها زیاد آموختم ، و همه آموخته هایم را با دیگر دوستان و خانم ها د ر افغانستان شریک می سازم.”
او تاکید کرد که در مسابقات المپیک 2016 نتیجه حتما با مدال به افغانستان بر می گردم.
به گفته او، ” با آنکه من تنها هستم و به جز خانواده ام، کس دیگری مرا تشویق و حمایت نمی کند اما با آن هم، از این راه منصرف نمی شوم و به راه خود با تلاش و پشت کار ادامه می دهم .”
شماری از کارشناسان و مربیان پیشین ورزش مقیم اروپا می گویند که هر روز در ورزش دنیا تحول، پیشرفت و تکتیک های جدیدی به وجود می آید و کمیته ملی المپیک افغانستان باید با فدراسیون های جهانی و با کشورهایی که ورزش در آن در حال تحول و پیشرفت است در تماس باشند.
ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات لندن، نیز با آنکه از کمیته ملی المپیک راضی به نظر می رسند اما از بقیه دولت مردان و مسوولین بلند پایه حکومتی، سفارت افغانستان مقیم لندن انتقاد کردند.
همچنان در هنگام مسابقات ورزشکاران افغان در المپیک لندن به جز از مربی، خود ورزشکار و یک نفر هیئت از کمیته ملی المپیک، هیچ کسی برای تشویق و ترغیب ورزشکاران حضور ندارند که به باور ورزشکاران شرکت کننده، از نظر روانی مشکلی جدی به شمار می رود.
خبرگزاری بخدی