وزارت مالیه کشور برنامۀ هماهنگی بین مالیه دهنده و مالیه گیرنده را در کشور برگزار کرد و روی چگونگی پرداخت مالیه از طرف شرکت های کوچک و بزرگ به دولت را مورد بحث گرفت.
عبدالرحمن سعید، رییس عمومی گمرکات وزارت مالیه کشور می گوید که هدف از این برنامه هماهنگی و تفاهم بیشتر بین مالیه دهندگان و وزارت مالیه است.
خان جان الکوزی، معاون اطاق های تجارت در این نشست گفت : “ایجاد چنین برنامه های در راستای تدوین برنامه های اقتصادی که می تواند راه حل حای مناسبی را ایجاد کند و مشکلات تجار و مالیه دهندگان را رفع کند بسیار مفید می باشد.”
آقای سعید نیز گفت که در این نشست روی حل مشکلات مالیه دهنده گان بیشتر بحث شد و دو طرف تفاهم کردند که از ضایع شدن عواید ملی جلوگیری شود.
در این نشست راه حل های قانونی مورد بررسی قرار گرفته است تا از کار های غیر قانونی در این مورد جلوگیری شود.
گفته می شود که در این نشست روسای عمومی عواید و گمرکات، مالیه دهندگان بزرگ، متوسط، کوچک، نمایندگان وزارت تجارت، آیسا، اطاق های تجارت، شرکت های ترانسپورتی، کمیشن کارها، اتحادیه بانکداری و مسوولان سایر بخش ها حضور داشتند.
برنامه آگاهی دهی تجار و مالیه دهندگان با هدف ایجاد تفاهم با وزارت مالیه و جستجوی راه های قانونی و رفع مشکلات اقتصادی در حالی برگزار می شود که پیش از این از فساد گسترده در گمرکات کشور گزارش شده بود.
پیش از این مقام های وزارت مالیه گفته بودند که افراد و کارمندان مسلکی در بخش محاسبه و تفتیش در کشور خیلی محدود اند و از همین رو، افغانستان میلیون ها دالر سرمایه گذاری خارجی را از دست می دهد.