کنفرانس موسوم به فراخوان بینالمللی برای حل بحران افغانستان در واشنگتن روز پنجشنبه (2 مارچ) برگزاری شد.

شرکت کنندگان نشست میگویند که طالبان توانایی مدیریت افغانستان را ندارند و باید بدیل مناسب جایگزین این رژیم شود
در این نشست شماری از فعالان سیاسی و حقوق بشری افغان و امریکایی شرکت کردند و در باره اوضاع سیاسی، اقتصادی و حقوق بشری در کشور اظهار نگرانی کردهاند.
شرکت کنندگان این نشست گفتند که طالبان ظرفیت اداره افغانستان را ندارند اما همزمان آنها به این موضوع نیز اشاره کردند که در حال حاضر هیچ جایگزین “روشنی” این رژیم وجود ندارد.
در اعلامیهای که این کنفرانس منتشر کرده و یک کاپی ان را در اختیار خبرگزاری بخدی قرار داده آمده است: “طالبان فاقد ظرفیت مدیریت این چالش های تاریخی اند اما در عین حال هیچ جایگزین روشنی برای طالبان وجود ندارد. گروه اپوزیسیون سیاسی بالفعل و بالقوه واقعی و منظم تا حال در برابر با حاکمیت و سیاستهای طالبان عرض اندام نکرده است.”
شرکت کنندگان این نشست گفتند که جهان نیز در برابر جنایات انجام شده در حاکمیت طالبان سکوت کرده است و این مساله به رژیم طالبان کمک کرده است تا بدون تغییر ادامه یابد.
در این نشست پیشنهاد شده است باید جنبش و حرکتی ایجاد گرد تا به چالشهای کنونی که افغانها به آن روبر هستند، رسیدگی کند.
پیشنهاد شرکتکنندگان نشست این است که جامعه جهانی، باید توجه خود را دوباره به تغییر رژیم در افغانستان جلب کند تا بحران کنونی در این کشور به زودی ختم شود.
شرکتکنندگان میگویند که شهروندان افغانستان در حاکمیت طالبان با محدویتهای سختی از جانب طالبان مواجه شدهاند، طوریکه ادامه زندگی کردن در این کشور را برای خیلیها دشوار کرده است.
در اعلامیه آمده است: “تحولات اخیر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در افغانستان وضعیت بشری و انسانی را در این کشور وخیم تر ساخته است.
شرکت کنندگان نشست میگویند که برای رسیدگی به بحران موجود در افغانستان و حمایت جامعه جهانی به لابیگری در سطح بینالمللی ادامه خواهند داد.