سیدحسن یحیوی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بلخ، با مولوی محمدداوود مزمل والی این ولایت دیدار و گفتوگو کرده است.

یحیوی میگوید هر چند ایران همواره افغانستان را کمک کرده اما همزمان او تاکید کرد که این کمکها در حاکمیت طالبان تشدید خواهد شد
خبرگزاری باختر که در کنترول طالبان است گزارش داده که هدف این دیدار تقویت و همکاری دو جانبه در بخشهای مختلف و دوام فعالیت کنسولگری ایران در بلخ بوده است.
ایران در دور اول حاکمیت طالبان زمانیکه نیروهای طالبان وارد شهر مزارشریف شدند در همین نمایندگی سیاسی، ده دیپلمات و یک خبرنگار خود را از دست داد.
ایران طالبان را مسوول کشتار دیپلماتهای خود در مزارشریف میداند و این موضوع تا سرحد درگیری میان طالبان و ایران پیش رفت و در آخرین لحظه آیتالله خامنهای رهبر ایران مصوبه حمله به افغانستان را تایید نکرد.
روابط طالبان و تهران تا سالهای پسین “مناسب” نبود اما پس از ورود نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان، تهران آهسته آهسته حمایت خود را از طالبان افزایش داد و گزارشهای زیادی در سال اخیر منتشر شد که ایران سلاح و جنگ افزار به طالبان میفرستد. موضوع که ایران بارها آن را رد کرد.
کارشناساس میگویند که روابط تهران و کابل در یک سال اخیر و پس از حاکمیت این گروه در افغانستان، افزایش یافت، تا جاییکه وزارت خارجه ایران سفارت افغانستان را با طالبان واگذار کرد.
سیدحسن یحیوی، سرکنسول ایران در بلخ، به مولوی محمدداوود مزمل والی بلخ گفته که کشورش آماده است افغانستان را در بخشهای تجارت، ترانزیت، صنعت و معادن، زراعت و مالداری کمک و یاری رساند.
ایجاد کتابخانهها در مراکز فرهنگی و ساخت سالونها و خدماترسانی در بخش صحت از جمله مواردیست که یحیوی قول آن را به والی بلخ داده است.
او گفته است هر چند ایران در بخشهای یاده شده، همواره افغانستان را کمک کرده اما به گفته یحیوی، این کمکها در حاکمیت طالبان تشدید خواهد شد.
سیدحسن یحیوی میگوید که کار ساخت خط آهن میان دو کشور ادامه دارد و به گفته او ساخت این خط آهن برای هر دو کشور در زمینه تقویت تجارت حیاتی است.