وزارت امور خارجه طالبان از واگذاری سفارت افغانستان در تهران به نمایندگان این گروه استقبال کرده است.

به نظر میرسد که ایران و پاکستان دو کشوریست که تمامی نمایندگیهای سیاسی افغانستان را به طالبان واگذار کردهاند
عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت با انتشار رشته توییتی گفته است: “فعالیتهای سفارت افغانستان در تهران پس از اعزام شارژدافیر و دیپلوماتهای جدید به آن سفارت با روحیه و تعهد قاطع در امر خدمترسانی به اتباع شریف دو کشور ادامه خواهد یافت.”
او نوشته است که تغییر در کادر دیپلماتیک، یک امر معمول اداری و حق مشروع هر کشور است.
بلخی اظهار امیدواری کرده است که با تغییرات جدید، مناسبات در عرصههای مختلف میان ایران و افغانسان به عنوان دو کشور “مسلمان، دوست و برادر” گسترش بیشتر یابد.
دیروز، عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت کلیدهای سفارت افغانستان در تهران و برخی اسناد مهم را به وزارت خارجه ایران تحویل داد.
نزدیک به 20 دیپلمات حکومت پیشین ساختمان سفارت را تخلیه کردهاند و گفته شده که قرار است نمایندگان طالبان از امروز رسما امور سفارت و نمایندگیهای سیاسی افغانستان در مشهد و زاهدان را به عهده بگیرد.
در همین حال، جبهه مقاومت ملی، جریان مسلح مخالفت طالبان واگذاری سفارت افغانستان در تهران به گروه طالبان را سوالبرانگیز خوانده است.
این جبهه ناوقت دیروز با انتشار بیانیهای ضمن اظهار نگرانی از سپردن نمایندگیهای سیاسی افغانستان به جانب طالبان گفته است که تلاشهای این جبهه و جریانهای سیاسی دیگر برای منصرف کردن ایران از این تصمیم با توجه به عواقبش به ثمر ننشست و ایران بنا بر پالیسی خودش طالبان را وارد خانه دیپلماتیک مردم افغانستان کرده است.
در بیانیه آمده است: “واگذاری نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در ایران به گروهی که قاتل مردم افغانستان است و نامهای رهبرانشان همچنان در لیست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارد و هنوز هیچ کشور دنیا حاضر به برقراری روابط رسمی دیپلماتیک با آن نشده، سوالانگیز و حاوی پیامی ناخوشایند به مردم افغانستان و برخی کشورهای دیگر است.”
جبهه مقاومت ملی میگوید که حضور سیاسی طالبان در ایران با پیشینهای که این گروه دارد، برای میلیونها مهاجری که از ترس و تهدید و فشار این گروه به ایران پناه بردهاند، مخاطرهآمیز است و میتواند سبب نگرانی و ناآرامی بیشتر آنها شود.
کارشناسان میگوید که تهران و کابل بر سر برخی منافع به توافق رسیدهاند، از جمله واگذاری نمایندگیهای سیاسی در این دو کشور، قراردادهای مهم به ویژه در معادن و از همه مهمتر موضوع حقابه ایران که این کشور به شدت نگران خشکسالیهای پیهم در مناطق سیستان و بلوچستان بوده است.
تهران با تمامی تلاشها مانع سدسازی در افغانستان در حکومت گذشته نشد، ایران میگوید که سدسازی در افغانستان باعث خشکسالی بیشتر در ایران میشود.