وزارت کار و امور اجتماعی طالبان اعلام کرده که روز چهارشنبه 26 دلو مصادف با خروج نیروهای ارتش شوروی سابق از افغانستان، در سراسر کشور تعطیلی عمومی است.
این وزارت از تقویم هجری قمری این مناسبت یاد کرده و گفته است: “طبق تقویم منظور شده سال 1444 هجری قمری “امارت اسلامی” در کشور رخصتی عمومی است.”
طالبان روز 26 دلو را روز “شکست و اخراج قشون سرخ اتحاد شوروی از افغانستان خواندهاند.”

نیروهای ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی پس از حدود ده سال حضور در افغانستان و حدود 15 هزار کشته از کشور خارج شدند
حدود 44 سال پیش نیروهای ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بعد از حدود ده سال حضور در افغانستان و حدود 15 هزار کشته از کشور خارج شدند.
این نیروها در زمان خروج برای نیروهای متحد خود در کابل تجهیزات کامل جنگی به جا گذاشتند ولی حکومت آنوقت پس از حدود سه سال مقاومت، بدست مجاهدین سقوط کرد و ماشین جنگی در میان گروههای متخاصم جهادی تقسیم و کاملا نابود شد.
سقوط حکومت داکتر نجیبالله و استقرار مجاهدین منجر به جنگ داخلی در کشور شد که صدها هزار نفر کشته و میلیون ها زخمی برجا گذاشت. شهر کابل به یک ویرانه تبدیل شد و میلیونها نفر به قصد رسیدن به کشور امن از افغانستان مهاجرت کردند.
خیلیها به این باورند که مجاهدین توانایی و دانش کافی برای حکومتداری در افغانستان ندارند، به گفته منتقدان مجاهدین، حکومت داکتر نجیب براثر اختلاف درون حزبی سقوط کرد و مجاهدین نقش چندانی در سرنگونی رژیم سابق تحت حمایت شوروی نداشتند.
از جانب دیگر، برخی کارشناسان میگویند که مجاهدین در تمامی تحولات چهار دهه اخیر در کشور حتی حیف و میل میلیاردها دالر کمک جامعه جهانی و سقوط رژیم جمهوریت نقش پررنگ داشتند.