ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمانملل برای افغانستان از بیسرنوشتی نرگس سادات اظهار نگرانی کرده و از طالبان خواسته است که بدون قید و شرط خانم سادات را از بند آزاد کنند.

نرگس سادات از اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان است که عصر روز شنبه از پلسرخ کابل از سوی نیروهای طالبان بازداشت شد
آقای بنت در رشته توییتی خود به روز یکشنبه (23 دلو) نوشت که انتظار دارد سران طالبان بلافاصله دستور رهایی خانم نرگس سادات را صادر کنند.
نرگس سادات از اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان است که عصر روز شنبه (22 دلو) از منطقه پلسرخ کابل از سوی نیروهای طالبان بازداشت و سپس به جای نامعلومی منتقل شده است.
بازداشت این خانم همزمان شد با دستگیری پریسا مبارز از فعالان اجتماعی زنان در ولایت تخار، امروز گزارش شد که خانم مبارز و برادرش از قید طالبان آزاد شده اند. اما طالبان هنوز نرگس سادات را آزاد نکردند.
گفته شده که خانم مبارز با سپردن ضمانت از بند طالبان آزاد شده، عکسهای که از او در شبکههای اجتماعی منتشر شده او را با پیشانی بسته در حالیکه سیرم در دست دارد نشان میدهد، گفته شده که طالبان او را شکنجه کردهاند.
دفتر هیات معاونیت سازمانملل در افغانستان با نشر بیانیهای از طالبان خواسته است که به بازداشت، شکنجه و زندانی کردن زنان معترض پایان دهند.
در بیانیهای این دفتر خطاب به طالبان گفته شده که به حقوق بشر و آزادیهای اساسی شهروندان افغانستان احترام بگذارند.
پس از حاکمیت طالبان، دهها زن فعال اجتماعی به دلیل اعتراض به ممنوعیت تحصیل و کار زنان از سوی طالبان بازداشت و زندانی شدهاند.
گفته شده که زنان معترض در زندان مورد خشونت، جسمی، روحی و جنسی قرار گرفته و طالبان برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی، زنان در بند را شکنجه و از خانواده و بستگان آنها ضمانت گرفتهاند.
شماری از زنان که از قید طالبان آزاد شدند، حاضر به مصاحبه با رسانهها نشدهاند و شماری اندکی که موفق به فرار از افغانستان شده، در گفتوگو با رسانهها از وحشت و شکنجه طالبان در زندانهای طالبان پرده برداشتند.
گفته شده که طالبان به ملا امامان مساجد و وکلای گذر در قبال شرکت دختران محله شان در تظاهرات هشدار دادهاند.