محمد صدیقیفر، سرکنسول ایران در هرات اعلام کرده که سفارت ایران در کابل و چهار نمایندگی دیپلماتیک این کشور در یک سال گذشته 450 هزار ویزه برای افغانها صادر کرده است.

صدیقیفرد میگوید پس از توقف چند روزه به دلیل ازدحام بیش از حد متقاضیان ویزه، پروسه ثبتنام متقاضیان ویزه ایران را از سر گرفته شده
آقای صدیقیفر میگوید نوعیت این ویزهها بیشتر جهانگردی است، ویزهای که به گفته او بیشترین تقاضا را میان متقاضیان افغانستان دارد.
او همزمان اعلام کرد که تنها در هرات در یک سال گذشته 200 هزار ویزه جهانگردی صادر شده است.
به گفته صدیقیفر برای رونق گرفتن تجارت میان دو کشور، کنسولگری ایران در هرات برای 800 تاجر ویزه یک ساله و برای 400 تاجر دیگر نیز ویزه کثیرالمدت شش ماهه صادر شده است.
پس از اگست 2021 روند مهاجرت افغانها به کشورهای همسایه از جمله ایران به طور بیسابقه افزایش یافت. میلیونها نفر که به دلایل مختلف نتوانستند ویزه بگیرند خود را قاچاقی به ایران و پاکستان رساندهاند.
تهران اعلام کرده است که در حال حاضر حدود 6 میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی میکنند که بیش از یک میلیون پس از حاکمیت طالبان به این کشور مهاجر شدهاند.
بیکاری، فقر، ممنوعیت تحصیل و کار زنان، فرار از دست طالبان و ترس از پیگیری، بازداشت و ترور از عوامل تازه مهاجرت اتباع افغانسان به ایران، پاکستان و کشورهای منطقه خوانده شده است.
هر چند گفته میشود که کشورهای منطقه به ویژه پاکستان محل امنی برای کسانی است که از ترس طالبان و نجات جانشان به آنجا پناه بردهاند، اما گزارشها حاکیست که طالبان حتی در پاکستان و ایران توانستهاند که اهداف خود را در این دو کشور شناسایی کنند.
آغاز دوباره ثبت نام ویزه ایران در هرات
سرکنسولگری ایران در هرات در یک نشست خبری گفت پس از توقف چند روزه به دلیل ازدحام بیش از حد متقاضیان ویزه، پروسه ثبتنام ویزه ایران از سر گرفته شده است.
محمد صدیقیفر، ضمن اعلام این مطلب گفت که متقاضیان میتوانند از روز یکنشبه (23 دلو) به صورت انلاین و یا هم مراجعه به دفاتر کارگذاری فورم ثبت نام ویزه را دریافت کنند.
صدیقیفر گفته هر چند سهمیه ویزه جهانگردی برای حوزه غرب اندک باقی مانده اما او تصریح کرد که تلاش میکند به درخواست متقاضیان این نوع ویزه رسیدگی شود.