اداره برق کشور موسوم به “برشنا” از برطرف شدن انتقال برق ازبیکستان به افغانستان خبر داده است.

پس از قطع برق ازبیکستان حدود بیست و پنج روز پیش، کابل و چندین شهر بزرگ افغانستان در تاریکی فرو رفت
مولوی عبدالرحمن رحمانی، معاون تجارتی این اداره، گفت که خدمات برق رسانی درکابل و سایر مناطق به صورت عادی جریان دارد.
او در باره مشکل ایجاد شده اشارهای نکرد. گفته میشود که کشور ازبیکستان پس از کمبود انرژی، جریان برق افغانستان را قطع کرده بود.
پیشتر شماری از مقامات بلندپایه طالبان به ازبیکستان رفتند و ضمن تمدید قرارداد برق، میلیونها دالر بدهکاری حکومت گذشته را به جانب ازبیکستان پرداخت کردند.
پس از قطع برق ازبیکستان حدود بیست و پنج روز پیش، کابل و چندین شهر بزرگ افغانستان در تاریکی فرو رفت.
قطع برق در موج سرمای بیسابقه صورت گرفت و علاوه بر ایجاد مشکلات برای مردم، صدها کارخانه را به تعطیلی کشاند.
عبدالجبار صافی، رییس اتحادیه صنعتکاران افغانستان گفته بود که از ۵۸۵ کارخانه فعال در کابل دستکم ۹۰ درصد این کارخانه ها به دلیل نبود برق، تعطیل شده اند.
او گفته که در پارک صنعتی پلچرخی دروازههای اکثریت کارخانهها بسته است.
افغانستان ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را از ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستنان و ایران و ۳۰ درصد متباقی را از منابع داخلی فراهم میکند.
باشندگان کابل میگویند که قبلا نیز “پرجوی” های مکرر برق در زمستانها رخ میداد اما به گفته آنها امسال زمان پرچویها نسبت به سالهای گذشته بیشتر و طولانیتر شده است.