محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی پیشین و نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشور از اعلام عملیات بهاری گروه طالبان زیر نام ” الفتح” در آستانه دور تازه گفتگوهای صلح ابراز نگرانی کرده و آن را نکوهش کرده است.
گروه طالبان دیروز (جمعه) عملیات بهاری این گروه برای آغاز حملات تازه در کشور زیر نام ” الفتح” را اعلام کرد. در اعلامیه طالبان آمده است که عملیات الفتح از آغاز ماه حمل سال جاری توسط جنگجویان این گروه آغاز شده است.
با این حال، دفتر مطبوعاتی تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر در واکنش به عملیات بهاری طالبان گفت: ” در حالی که مردم افغانستان دور جدید مذاکرات صلح را با امیدواری های تازه آغاز کرده است، اعلام به اصطلاح عملیات بهاری-جنگی طالبان زیر نام ” الفتح” باعث نگرانی و نکوهش است.”
در این اعلامیه آقای اتمر از گروه طالبان خواسته است که از جریان مذاکرات صلح افغانستان که ” مردم ما به آن بسیار امید بسته اند،” خودشان را کنار نکشند.
به گفته آقای اتمر، گروه طالبان تلاش نکنند که به مذاکرات صلح صدمه وارد کنند زیرا عواملی که طالبان آن را از دیدگاه خود ادامه جنگ میدانند،” ما اطمینان داریم که از طریق گفتگو نیز قابل حل است و به تمام معنا راه جنگ را مردود میشماریم.”
واکنشهای داخلی و بین المللی به آغاز حملات بهاری طالبان همزمان با مذاکرات صلح
محمد حنیف اتمر همچنان از حکومت وحدت ملی خواسته که برای رسیدن به صلح تلاش کند و موانع ایجاد را برطرف کند.
اعلام عملیات بهاری گروه طالبان در آستانه دور تازه مذاکرات صلح، واکنشهای تند حکومت افغانستان، رهبران سیاسی، ناتو و زلمی خلیلزادف نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را برانگیخته و این اقدام طالبان را محکوم کرده اند.
قراراست تا کمتر از دو هفته دیگر دور ششم مذاکرات صلح میان نمایندگان امریکا و نمایندگان سیاسی طالبان در قطر با حضور مقامات حکومت افغانستان برگزار شود.

خبرگزاری بخدی