وزارت انرژی و آب کشور از تکمیل شدن کار ساخت مرحله دوم بند آبی کمال خان در ولایت نیمروز در غرب افغانستان خبر داه است.

انجنیرعلی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب می گوید که کار ساخت این بند مهم آبی در افغانستان پس از ۴۹ سال و با “سختی” به پایان رسیده است.
بند کمال خان در ۱۸ کیلومتری شمال ولسوالی چاربرجک ولایت نیمروز و بالای دریای هلمند ساخته شده است این بند ۹۵ کیلومتر از شهر زرنج مرکز نیمروز فاصله دارد.
کار ساخت این بند که یکی از پروژه های مهم توسعه ای در افغانستان خوانده شده در سال ۱۳۴۵ خورشیدی آغاز شد و در سه مرحله قرار است به بهره برداری سپرده شود.
این بند دارای سه فاز است که کار ساختمانی فاز اول آن از سوی شرکت تدس کشور تاجکستان در ماه اسد ۱۳۹۱ با هزینه ۹.۸۴ میلیون دالر امریکایی به پایه اکمال رسید و کار روی فاز دوم در اواخر سال ۱۳۹۰ شروع و در ماه میزان سال ۱۳۹۴ تکمیل شد.
علی احمد عثمانی می گوید که طرح و دیزاین فاز سوم در حال تکمیل شدن است و به گفته او وزارت انرژی و آب بدنبال یافتن منابع مالی برای ساخت این مرحله بند کمال خان است.
آقای عثمانی تاکید کرد که با تکمیل شدن ساخت این فاز، دولت افغانستان می تواند آب دریای هلمند را کنترول کند.
انتظار می رود که با بهره برداری از بند آبی کمال خان، ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر اب برود و همچنان این بند قدرت تولید ۸.۵ میگاوات برق را خواهد داشت.
نگرانی ایران از ساخت بند کمال خان
علی احمد عثمانی می گوید که در دو ماه گذشته چهار نبرد سنگین در بند کمال خان صورت گرفته که دستکم چهار تن از کارمندان وزارت انرژی و آب در این درگیری ها زخمی شده اند.
خبر پایان یافتن ساخت مرحله دوم بند آبی کمال خان در حالی منتشر می شود که پیش از این دولت ایران از ساخت این بند به شدت اظهار نگرانی کرده بود.

وزارت خارجه ایران ساخت این بند به روی دریای هلمند را خلاف تفاهمنامه میان کابل و تهران دانسته و گفته است که در صورت ساخت این بند حق آب ایران گرفته می شود.
این وزارت در سال ۱۳۹۱ به اطلاع دولت افغانستان رسانده بود که براساس معاهده سال ١٣٥١ بين هر دو کشور، افغانستان بايد به ايران سالانه ٨٢٠ ميليون متر مکعب آب بدهد.
وزارت خارجه افغانستان در آنزمان در واکنش به مکتوب رسمی وزارت خارجه ایران گفته بود که اظهارات تهران در مورد ساخت بند کمال خان بر فراز درياى هلمند، بيجا است و اعمار اين بند، حق افغانستان است و اين بند باید ساخته شود.
پیشتر، دولت افغانستان بند برق سلما در ولایت هرات در همسایگی ایران را به بهره برداری سپرد، این بند یکی از پروژه های بزرگ توسعه ای در غرب کشور خوانده شده است.
در سال های اخیر به ویژه پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی مقامات در دولت بارها به مدیریت آب های افغانستان تاکید کرده اند.
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور گفته بود که تا ده سال آینده ارزش هر قطره آب افغانستان برابر با یک قطره تیل کشورهای همسایه خواهد بود.