در پی تخریب دیوارهای دستکم سه بند آب در شهر آلماتی قزاقستان و جاری شدن سیلاب، حکومت محلی در برخی مناطق حالت فوق العاده اعلام کرده و به شهروندان جنوب غربی شهر هشدار داده است که هر چه زودتر منطقه را ترک کنند.

مقام های محلی گفتند که ماموران مبارزه با حوادث طبیعی به محل حادثه رسیده و در حال حاضر عملیات کمک رسانی و نجات کسانیکه در سیلاب گیرمانده اند ادامه دارد.
تا هنوز از تلفات انسانی این رویداد خبری در دست نیست.
یک باشنده محل به رسانه ها گفته است: “صبح زود امروز زمانیکه به طرف دفتر در حرکت بودم، ناگهان سیلاب شدید از ناحیه کوهستانی سرازیر شد و من وحشت زده فرار کردم.”
مقامات گفته اند، شهروندان ناحیه نوروز بیک در جنوب غربی شهر آلماتی در خطر سیلاب قرار دارند. هزاران نفر در این منطقه خانه های شان ترک کردند.
شهرداری آلماتی اعلام کره است که دیوارهای سه بند آب به نام های مارگاریتا نخست درز پیدا کرده و سپس یکبارگی شکسته و باعث جاری شدن سیلاب شده است.
تصاویر که از این حادثه از طریق رسانه های محلی منتشر شده، نشان میدهد که از قسمت زیر دیوار بند آب بدون اینکه دیوار مکمل فرو بریزد آب به بیرون رخنه کرده است.
سیلاب در مناطق ژاندوسوا یسوی، دروژبه و اکسیر خسارات زیاد مالی به بار آورده، در این مناطق ساختمان ها، جاده ها، درختان و وسایط نقلیه تخریب شده و یا هم آسیب دیده است.
بخش اعظم آب شهر آلماتی از این سه بند تامین می شد. هنوز دلیل تخریب دیوارهای این بندهای آب معلوم نیست.