با ورود آخرین کاروان دانشجویان افغانستان به قزاقستان، شمار این دانشجویان به یک هزار نفر رسید و روند اعزام دانشجویان افغان برای سال روان به دانشگاه های قزاقستان پایان یافت.
عصر روز چهارشنبه ۹ میزان، اخرین گروه از دانشجویان که شامل دانشجویان بخش نظامی هستند به شهر آلماتی قزاقستان رسید.
مسوولان جنرال قونسلی افغانستان مقیم آلماتی و دانشگاه ملی قزاقستان از دانشجوان تازه وارد در فرودگاه استقبال کردند.
قزاقستان از جمله کشورهای است که بیشترین رقم دانشجویان افغانستان را در دانشگاه های خود پذیرفته است.
براساس توافقتنامه سال ۲۰۱۰ میان افغانستان و قزاقستان تعداد از جوانان افغان همه ساله در مقاطع ماستری، لیسانس و کالج ( ملکی و نظامی) به قزاقستان اعزام می شوند.
براساس این توافقتنامه، دولت قزاقستان متعهد شده است تا برای یک هزار جوان افغانستان زمینه تحصیلات عالی را بطور رایگان فراهم سازد.
وزارت تحصیلات عالی کشور، این فرصت را یکی از بزرگترین دستاوردها در سال های گذشته خوانده است.
دولت قزاقستان علاوه بر امکانات خوابگاه هزینه مناسب تحصیلی نیز برای دانشجویان افغانستان در هر ماه می پردازد.
از مجموع یک هزار دانشجوی افغانستان در دانشگاه های قزاقستان، بیست و شش تن آنان دختر هستند.
این در حالیست که سال قبل دانشجویان دختر در قزاقستان در نامه سرگشاده به دلیل فراهم بودن شرایط خوبی تحصیلی برای خانم ها از دولت افغانستان تقاضا کردند تا سهمیه دختران را افزایش دهد.
دولت افغانستان تا هنوز به این نامه پاسخی نداده است اما از مجموع ۱۷۵ دانشجوی جدید که امسال وارد دانشگاه های این کشور شده، هفت تن آنها دختر هستند.
دانشجویان دختر در قزاقستان می گویند که انتظار دارند دولت جدید در افغانستان به درخواست آنها مبنی بر افزایش شمار دانشجویان دختر توجه کند.
کشورهای قزاقستان، پاکستان، ترکیه، ایران، هندوستان وجاپان شش کشوری است که بیشترین رقم جذب دانشجویان افغانستان را دارند.
دانشجویان افغانستان در قزاقستان از شرایط تحصیلی شان در این کشور اظهار رضایت دارند.
آنها حدود دو ماه پیش در دیدار با حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور خواستار نزدیکی هر چه بیشتر روابط دیپلماتیک میان افغانستان و قزاقستان شده بودند.