مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان می گویند که یک دختر جوان که به دلیل خشونت های خانوادگی به خانه امن این ولایت پناه برده بود،اما او در شب اول سال نو از این خانه ناپدید شده است.
روح الله فروغ رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت: “بر اساس معلوماتی که ما بدست آورده ایم این دختر فعلا در خانه امن نیست”.
آقای فروغ می گوید که موضوع نایدید شدن این دختر را با ماموران امنیتی در میان گذاشته شده و در این مورد باید تحقیقات جدی آغاز شود.
به گفته او٬ این مسئله نگرانی مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان را بر انگیخته است.
ذکیه دختری که از خانه امن بامیان ناپدید شده است، هجده سال سن دارد و به بدلیل اینکه از سوی خانواده اش تهدید می شد به این خانه پناه برده بود.
گفته می شود که ذکیه دختری از قوم تاجیک بامیان است که می خواست با پسری از قوم هزاره ازدواج کند.
قضییه ازدواج او در بامیان جنجال آفرید و حتی به محکمه کشانده شد.
پس از آنکه قضات محکمه بامیان تصمیم گرفتند تا او را به خانواده اش بسپارند، او تصمیم گرفت که به خانه امن پناه ببرد.
این دختر جوان پیشتر به رسانه ها گفته بود که قضات محکمه بامیان، بصورت جبری شصتش را گرفته اند تا به خانه پدرش برگردد.
او گفته بود که از سوی قضات محکمه بامیان تحت فشار قرار دارد.
بر اساس گفته های این دختر جوان، قضات محکمه بامیان با او برخورد قومیتی کرده و نگذاشته تا با پسر مورد علاقه اش ازدواج کند.
خشونت علیه زنان در بامیان که یکی از ولایات امن کشور محسوب می شود از دو سال به این سو رو به افزایش بوده است.
این ولایت در دو سال گذشته شاهد چندین رویداد قتل و خشونت علیه زنان بوده است.
مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی بامیان، بارها از افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت ابراز نگرانی کرده اند.
آنان می گویند که عدم رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان توسط مجریان قانون و عدم مجازات عاملان این خشونت ها، باعث افزایش خشونت علیه زنان در بامیان شده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر بامیان می گوید که ارگان های عدلی و قضایی این ولایت، تا کنون به قضایای مشکوک قتل یک خانم در ولسوالی ورس، چندین قتل در مرکز بامیان، تجاوز جنسی به یک طفل در ولسوالی یکه ولنگ و چندین قضیه دیگر، به گونه درست رسیدگی نکرده اند.