نبود مکاتب دخترانه در ولسوالی حصه اول بهسود ولایت میدان وردک، در مرکز کشور منجر به ترک تحصیل صدها دانش آموز دختر شده است.
در این ولسوالی، حتی یک لیسه دخترانه وجود ندارد و دختران دانش آموز پس از سپری کردن دوره ابتدائیه از ادامه تحصیل در صنف های مشترک با پسران خود داری می کنند.
شماری از دانش آموزان دختر در حصه اول بهسود که از ادامه تحصیل محروم شده، می گویند که نبود لیسه دخترانه، عدم توجه دولت به ادامه تحصیل آنها و بی توجهی والدین سبب شده است که پس از سال ها درس در خانه بمانند.
سکینه دختری از قریه لنگر ولسوالی حصه اول بهسود، به خبرگزاری بخدی گفت: “اگر لیسه دخترانه در ولسوالی محل زندگی ما وجود می داشت، در سال روان می توانستم که از صنف دوازده فارغ شوم.”
خانم سکینه می گوید که زمینه تحصیل از آنها گرفته شده است و اگر بخواهند به تحصیل شان ادامه دهند باید از ولسوالی کوچ کنند و به منطقه ای بروند که لیسه دخترانه فعال باشد.
مملکت دختر دیگری که نتوانسته بیشتر از دوره ابتدائیه به دروسش ادامه دهد نیز می گوید که خیلی علاقه مند است تا تحصیل کند و اسناد تحصیلات عالی داشته باشد.
او گفت: “با وجود آنکه سن من زیاد است اما بازهم اگر لیسه دخترانه در ولسوالی اول بهسود ساخته شود، به درسم ادامه می دهم.”
خانم مملکت اما می گوید که آرزوی داشتن تحصیلات عالی برای او درحال حاضر به یک رویا تبدیل شده است.
سهم باشندگان حصه اول بهسود از حکومت
ولسوالی حصه اول بهسود در شمال مرکز ولایت میدان وردک از جمله مناطقی است که در دوازده سال گذشته، از امنیت نسبتا خوبی برخوردار بوده است.
با آنهم، از پروژه های انکشافی، برنامه های بازسازی و آموزشی در این ولسوالی، اثر چندان مشهودی به نظر نمی رسد.
باشندگان این ولسوالی مدعی هستند که سهم آنان از حکومت پس از طالبان و دهه دموکراسی، حرف و تبلیغات افراد که خود را در انتخابات نامزد می کنند، چیزی بیشتر نبوده است.
آنان می گویند که دولت در دوازده سال گذشته، هیچ پروژه ای مهمی انکشافی و بازسازی در منطقه شان اجرا نکرده است.
باشندگان حصه اول بهسود، گفتند که دولت در رشد معارف و ساخت مکاتب دخترانه در این ولسوالی بی توجهی کرده است.

حسین بخش باشنده قریه گردن دیوار این ولسوالی به خبرگزاری بخدی گفت: “مردم وظیفه خود را انجام داده و دخترانشان را تا دوره ابتدائیه به مکتب فرستاده اند اما بی توجهی دولت در ساخت مکاتب دخترانه در این ولسوالی سبب محرومیت دختران از ادامه درس شده است.”
به گفته حسین بخش، دولت و بویژه وزارت معارف، وظیفه شان را به درستی انجام نداده است.
محمد عظیم بلیغ از ریش سفیدان حصه اول بهسود، می گوید که اعتقادات مردم این ولسوالی اجازه نمی دهد که دختران و پسران به صورت مختلط در یک صنف درس بخوانند.
به گفته او، برخی از مردم حتی یکجا بودن دختران و پسران در یک صنف را گناه تلقی می کنند.
واکنش معارف حصه اول بهسود
در سراسر ولسوالی حصه اول بهسود، 37 مکتب فعال است که از این رقم، 10 لیسه، 9 مکتب متوسطه و 17 مکتب ابتدائیه است که هیچ یکی از مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه نیستند.
از مجموع هفت هزار دانش آموز دوره ابتدائیه در این ولسوالی، چهل درصد آن را دختران تشکیل می دهند که پس از دوره ابتدائیه از ادامه تحصیل محروم می شوند.
تخمین شده است که 90 درصد دختران در ولسوالی حصه اول بهسود، ترک تحصیل کردند.
موسی ابراهیمی مدیر معارف حصه اول بهسود پذیرفت که دختران دانش آموز پس از سپری کردن دوره متوسطه ترک تحصیل کردند.
آقای ابراهیمی، می گوید که تا هنوز از طرف وزارت معارف تشکیلی برای ایجاد لیسه دخترانه در این ولسوالی منظور نشده است.
ابراهیمی گفت: “وزارت معارف باید تشکیلات لیسه را برای آنها منظور می کرد تا زمینه ترک تحصیل صدها دانش اموز دختر گرفته می شد.”