مولوی سیفالدین طیب، معاون اداره امور طالبان میگوید که در بیست سال اخیر نیروهای خارجی با استعمال انواع بمبها در افغانستان محیط زیست کشور را آلوده کردهاند.

طالبان دیروز برنامه غرس نهال را از کابل شروع کردهاند و شهرداری کابل گفته که قرار است 600 هزار نهال در پایتخت غرس شود
طیب میگوید برای جلوگیری بیشتر این آلودگی، اداره طالبان و مردم هر چه میتوانند نهال غرس کنند.
در ببیش از بیست سال جنگ در افغانسان طرفین این جنگ از انواع اسلحه، مهمات و بمبها استفاده کردهاند.
طالبان نیز با انفجار هزاران بمب بشکهای علاوه بر تلفات جانی، باعث تخریب جادهها، ساختمانها و ازبین رفتن زیرساختهای پروژههای عامالمنفعه شدند.
امریکا بزرگترین بمب که به مادر بمبها مشهور است را در ولایت ننگرهار در شرق کشور پرتاپ کرد که گفته میشود علاوه بر مشکلات پوستی برای مردم محلی درختان و سبزههای اطراف محل اصابب این بمب نیز خشک شده است.
با این حال، طالبان دیروز برنامه غرس نهال را از کابل شروع کردهاند و شهرداری کابل گفته قرار است 600 هزار نهال در پایتخت غرس شود.
عبدالوکیل متوکل، رییس سرسبزی شهرداری کابل از مردم خواسته است که در حفاظت و نگهداری نهالها کوشا باشند.
زینالعابدین عابد، سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست طالبان از تمامی شهروندان کابل خواسته است که هر شهروند یک نهال غرس کند.
عابد گفت: “افغانستان خانه مشترک همه افغانها است و هر شهروند باید کوشش کند که در میحط خود نهال غرس کند تا یک محیط سالم و عاری از آلودگی داشته باشیم.”
صدقه جاریه
مولوی سیفالدین طیب، معاون اداره امور طالبان میگوید هر شهروند باید سه نهال برای خود و برای آینده فرزندانش غرس کند، او این کار را یک نوع “صدقه جاریه” خواند.
طالبان در حالی از غرس هزاران نهال خبر میدهند که گزارش شده است افراد این گروه به شکل “بیرویه” در حال قطع درختان دانشگاه کابل هستند.
گفته شده است که طالبان با ماشینری به جان درختان دانشگاه کابل افتاده و درختان که صد سال و بیشتر عمر دارند را از ریشه برمی دارند.
محیط دانشگاه کابل با داشتن درختان و بخشی پارک آن فضای آرام و تصویر زیبا در این دانشگاه ایجاد کرده است.
در حالیکه دانشجویان دانشگاه کابل از برهم زدن اکوسیستم دانشگاه توسط طالبان شاکیاند، اما طالبان تا هنوز در باره قطع “بیرویه” درختان دانشگاه توضیحات نداده اند.