کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از تمامی نهادهای حقوق بشری خواسته است که برای رهایی فعالان سیاسی و مدنی از بند طالبان دادخواهی کنند.

نرگس سادات از اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان است که عصر روز شنبه از پلسرخ کابل از سوی نیروهای طالبان بازداشت شد
این کمیسیون روز شنبه (29 جدی) با انتشار اعلامیهای گفته که فعالیتهای مدنی، حق اساسی هر شهروند است و هیچ ساختارِ سیاسی و دولتی حقِ مصادرۀ این حق را ندارد.
در اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار رهایی فوری نرگس سادات، از قید طالبان شده است.
در اعلامیه آمده است که خانم سادات در حالت بدی صحی قرار دارد و طالبان باید فورا او را از زندان آزاد کنند.
طالبان حدود چهار روز پیش نرگس سادات را از منطقه پلسرخ کابل بازداشت و به محل نامعلومی ا نتقال داده است.
شوهر این بانو گفته است که طالبان به محض بازداشت، گوشی مبابل نرگس را بررسی کردهاند. او از فعالان جامعه مدنی است، هنوز علت بازداشت این فعال مدنی معلوم نیست.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان میگوید که بازداشتهای خودسرانه و بدونِ دلیلِ حقوقی، سبب تشویشِ مردم افغانستان شدهاست.
این کمیسیون گفته است که بازداشتِ فعالان مدنی، بر دشواریهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم افغانستان میافزاید.
در اطلاعیه گفته شده است که پس از تسلط طالبان در کشور، فعالان مدنی، بهویژه فعالان حقِ زن، در وضعیت سخت و ترسناکی بهسر میبرند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از بیسرنوشتی شماری از فعالان سیاسی، مدنی و استادان دانشگاه که در قید طالبان هستند اظهار نگرانی کرده.
این کمیسیون مشخصا از اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه نام گرفته و خواستار رهایی او شده است.