مسوولان اداره امنیت ملی کشور می گویند که اختلاف های شدید میان رهبران گروه طالبان بروز کرده و این گروه را تا مرز شکل گیری سه دسته پیش برده است.
حسیب صدیقی، سخنگوی این اداره امروز در کابل به خبرنگاران گفت این اختلاف ها پس از آن شدت گرفته که موضوع زنده بودن و نبودن ملا عمر قوت گرفته است.
آقای صدیقی می گوید که اختلاف ها میان دو دسته بسیار جدی است و جناح سومی تلاش کرده بیطرفی خود را در این جریان حفظ کند.
اعضای گروه طالبان بارها در مناطق مختلف افغانستان باهم درگیر شدند، اما اخبار بروز اختلاف میان رهبران این گروه کمتر به رسانه ها درز کرده است.
هرچند برخی از فرماندهان پایین رتبه این گروه برخی مواقع از بروز اختلاف ها در سطح رهبری طالبان صحبت کرده بودند.
با این حال، حسیب صدیقی می گوید که اختلاف های ایجاد شده در میان رهبران طالبان بسیار جدی است و حتی انتظار می رود که به جبهه گیری مسلحانه بیانجامد.
او گفت: ̎گروه اول مربوط به عبدالقیوم ذاکر است که اعضای آن ملا محمد عیسی، خادم عبدالروف، حافظ مجید و امیرخان حقانی هستند، گروه دوم به رهبری اخترمحمد منصور است که اعضای آن ملا گل آغا و ملا سند ثانی و مولوی نالی، سردار ابراهیم، مولوی عبدالحکیم هستند.̎
به گفته صدیقی، اختلاف ها از جایی شروع شده که ملا اختر محمد منصور رهبر گروه دوم طالبان، وابستگان و دوستانش شخصی اش را به پست های مهم و کلیدی گروه گماشته و مدعی شده که به دستور ملاعمر این کار را انجام داده است.
دسته دومی با این تغییرات به شدت مخالفت کرده و این موضوع در حال حاضر به شدت مطرح است که ملا عمر ممکن زنده نباشد.
استراتژی امنیت در شورای امنیت ملی
قرار است که استراتژی امنیت ملی افغانستان تدوین و به شورای امنیت ملی کشور سپرده شود.
در این استراتژی اولویت ها و سطح تهدیدات امنیتی مشخص شده و همچنان صلاحیت های نیروهای امنیتی نیز تعریف شده است.
حسیب صدیقی سخنگوی اداره امنیت ملی کشور می گوید که پس از تصویب این استراتژی نیروهای امنیتی بهتر می توانند امنیت کشور را تامین کنند.
او گفت: ̎ تا کنون نیروهای امنیتی توانسته اند صدها حمله تروریستی را خنثی و جنگجویان طالبان را از منطقه های نا امن بیرون برانند.̎
این استراتژی در حالی مطرح شده که در گذشته بارها مسوولان امنیتی از مشخص نبودن حدود صلاحیت های نیروهای امنیتی و عدم تعریف مشخص از دشمن ابراز نگرانی کرده اند.
بازداشت قوماندان طالبان و جلوگیری از حمله های انتحاری
سخنگوی اداره امنیت ملی کشور می گوید که از چندی به این سو، در رشته علمیات جداگانه در برخی از ولایت های ناامن، چند تن از فرماندهان گروه طالبان بازداشت شده اند و از چندین حمله انتحاری در کابل و برخی ولایات نیز جلوگیری شده است.
به گفته صدیقی، از چندین حمله تروریستی در کابل و برخی ولایت ها جلوگیری شده و چند قوماندان و افراد بلند پایه طالبان در ولایت های ارزگان، تخار، نیمروز و غزنی بازداشت شده اند.
او گفت: ̎یک والی نام نهاد طالبان به نام مولوی عبدالرشید و چند قوماندان دیگر طالبان به شمول چند انتحار کننده در بدخشان، کاپیسا، غزنی، قندهار و فرخار تخار و ولسوالی ینگه قلعه آن ولایت در عملیات خاص از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.̎
به گفته او ماموران امنیتی کشور با راه اندازی چندین عملیات، تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده اند.