حنا ربانی کهر وزیر امور خارجه پاکستان، می گوید که کشورش خواهان تامین صلح پایدار در افغانستان است تا این کشور به قدرت لازم در منطقه دست پیدا کند.
ربانی کهر که در کنفرانس گفت: “افغانستان کلید ثبات در منطقه است و این چیزیست که ما (وزیرای خارجه کشور های قلب آسیا) به دنبال آن هستیم.
وزیر خارجه پاکستان این موضوع را در نشست کنفرانس کشورهای قلب آسیا در کابل مطرح کرد.
کنفرانس بین المللی کشورهای قلب آسیا، صبح امروز در کابل و با اشتراک نمایندگان بیش از 40 کشور به شمول وزرای خارجه پاکستان، روسیه، هند و عربستان سعودی برگزار شده است.
حکومت افغانستان اعلام کرده است که این نشست در ادامه کنفرانس استانبول برگزار شده است و یش از 40 کشور قلب آسیا، با اشتراک روسیه و عربستان سعودی در کابل گردهم آمده اند.
ریاست نشست وزرای خارجه قلب آسیا رسما به احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه واگذار شده است.
در همین حال، وزیر خارجه پاکستان می گوید که کشورش در سیاست های بین المللی تلاش دارد تا صلح را در افغانستان تامین کند.
خانم کهر تایید کرد که برای دسترسی به این مهم، اسلام آباد از نیروهای امنیتی افغان حمایت می کند در صورتیکه حکومت افغانستان موافق باشد.
با این حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، افغانستان را از همسایه های مهم برای مسکو خواند و تاکید کرد که کشورش از گفتگوهای “صلح” حمایت می کند.
پاکستان، روسیه و هند از همسایه های مهم و تاثر پذیر در سیاست افغانستان خوانده می شوند.
آقای لاوروف هوشدار داد که در صورت خروج نظامیان ناتو از افغانستان، کشور های منطقه متوجه خطر ترویزم باشند.
او تاکید کرد که تهدید تروریزم، فساد اداری و مواد مخدر پس از سال 2014 افزایش خواهد یافت و از جامعه جهانی خواست تا در مبارزه با این پدیده ها افغانستان را کمک و وعده های خود را نیز عملی کند.
پاکستان، روسیه و هند از همسایه های مهم و تاثر پذیر در سیاست افغانستان خوانده می شوند.
وزرای خارجه این کشور های امروز در کابل تاکید کردند که برای تامین صلح و ختم خشونت ها در افغانستان تلاش خواهند کرد.
غلام حضرت نادری – کابل
خبرگزاری بخدی