بروز اختلافات بر سر رویت ماه شوال و ختم ماه رمضان در افغانستان مشکلات جدی را ایجاد کرده است.
درحالیکه روز گذشته (سه شنبه) دولت به طور رسمی ختم ماه رمضان را اعلام کرد و نخستین روزعید را تجلیل کرد اما بخشی از مردم روزه دار بودند و امروز (چهارشنبه) نخستین روز عید را جشن گرفتند.
محمد حسین آقا “واعظ زاده” مسوول مجتمع دینی “محمدیه” در کابل می گوید که در بروز این اختلاف هم مردم و هم حکومت افغانستان مقصر اند.
به گفته واعظ زاده در قدم نخست مردم به تکالیف “شرعی” شان درست عمل نمی کنند و در گام بعدی حکومت در افغانستان “عادل” نیست.
آقای واعظ زاده که با خبرگزاری بخدی صحبت می کرد، گفت: “مشکلات مانند عادل نبودن حکومت مردم را نسبت به دستگاه اداری کشور بی باور ساخته و اطمینان شان از موارد که حکومت اعلام می کند حصول نمی شود.”
در موضوعات دینی عادل بودن رهبر و حکومت شرط اساسی است.
برخی از علمای دین حتی این موضوع را مطرح می کنند که ادای نماز به امامت امام و رهبر یکه عادل نیست باطل است.
با این حال، واعظ زاده تایید کرد در صورتیکه حکومت سالم باشد و ماه رمضان را ختم اعلام کند، روزه گرفتن در روز عید حرام است.
تکلیف شرعی
روز گذشته “سه شنبه” شماری از پیروان اهل تشیع در کشور روزه داشتند اما برخی دیگر آنان به پیروی از دولت عید را تجلیل کردند.
مسوول مجتمع دینی محمدیه در پاسخ به این پرسش که تکلیف شرعی کسانیکه روزه نداشتند چیست گفت: “آنانیکه روزه نداشتند و درصورتیکه تلاش برای رویت ماه کرده و یقین حاصل کرده باشند، از نگاه دینی تکلیف ندارند.”
او در در پیوند با رویت ماه تاکید کرد که هلال باید با چشم غیر مسلح قابل رویت باشد.
کارشناسان «انجمن نجوم افغانستان» روز دوشنبه اعلام کردند که دوره تازه ماه صبح همان روز (دوشنبه) آغاز شده است.
یونس بخشی رییس این انجمن به خبرگزاری بخدی گفت: “دوره ماه رمضان ساعت 7:34 دقیقه بامداد روز دوشنبه ختم شد و از تولد ماه شوال حدود چند ساعت می گذرد.”
او تاکید کرد که آنان در انجمن نجوم افغانستان وضعیت ماه را بررسی کرده اند و با این حال به نظر نمی رسد که هلال ماه پیش از غروب روزسه شنبه در کابل قابل رویت باشد.
به گفته آقای بخشی بحث پایان و آغاز یک ماه متفاوت از وضعیت ماه است و به فاکتور های دیگری نیز بستگی دارد. ضمن اینکه اعلام رسمی پایان ماه رمضان از مسوولیت های فقیهان و مراجع رسمی دینی – مذهبی است و او نمی تواند در این مورد نظری بدهد.
شماری از کارشناسان اجتماعی می گویند که ایجاد دو دستگی در مناسبت های ملی باعث دو دستگی در بین مردم می شوند که ادامه این روند تحکیم وحدت ملی را آسیب می رساند.
شاولی “زرین” – کابل