در حالی‌که طالبان مانع پرواز دختران دانشجو از کابل به مقصد امارات متحده عربی شدند، شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ طالبان گفته است: به حاکمان و حکومت اسلامی واجب است که برای زنان شرایط و زمینه‌ تعلیم را فراهم کنند.”

به گزارش خبرگزاری باختر رسانه‌ای رسمی طالبان، آقای استانکزی این اظهارات را روز (چهارشنبه ۱ سنبله) در سیمیناری با عنوان “نقش زنان در خیرالقران” در آکادمی علوم طالبان بیان کرده است.

استانکزی گفته است: “در اسلام تعلیم بر مرد و زن فرض شده است.”

عباس استانکزی

عباس‌استانکزی مخالف ممنوعیت تحصیل دختران است، او بارها نیز تلویحا از این تصمیم سران طالبان انتقاد کرده بود

 

طالبان از زمان تسلط دوباره‌‌ بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منبع کرده‌اند و نزدیک به یک سال می‌شود که دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را به‌روی دختران مسدود کردند.

در حالی‌که فشارهای جامعه‌جهانی بر سر برگشت دختران به آموزش و تحصیل آهسته آهسته کمرنگ می‌شود، هزاران خانواده برای ادامه اموزش و تحصیل دختران‌شان افغانستان را به مقصد کشورهای همسایه ترک کردند.

اعتراضات دختران و زنان نیز برای برگشت آنها به تحصیل و کار هنوز نتیجه نداده است. برخی کارشناسان به این باورند که جامعه‌جهانی و در راس آن الایات متحده امریکا زنان افغانستان را قربانی برنامه‌های سیاسی خود کرده و زمینه برگشت طالبان به قدرت را فراهم کردند.

تشدید اختلاف‌ها

در حالی‌که عباس استانکزی به اهمیت اموزش و تحصیل دختران تاکید کرده است اما شماری از طالبان روز چهارشنبه (۱ سنبله) در فرودگاه کابل مانع پرواز گروهی از دختران دانشجو به مقصد امارات متحده عربی شدند.

این گروه از دختران قرار بود برای تحصیل دریکی از دانشگاه‌ها به امارات متحده عربی بروند.

گزارش‌ها حاکیست که بیش از ۳۵ دختر، که طبق خواست طالبان با خود “محرم شرعی” نیز داشتند، اجازه نیافتند از کابل پرواز کنند.

به گفته منابع خبری، این دانشجویان از حدود یک سال پیش مراحل دریافت این بورسیه را آغاز کردند و پس از آن‌که مطمئن شدند طالبان بدون محرم شرعی اجازه سفر نمی‌دهند، به همکاری “نهاد خیریه الحبطور” و “دانشگاه دبی” برای محرم‌های خود (برادر یا پدر) نیز ویزا گرفتند.

قرار بود این دختران دانشجو ساعت ۸ بامداد روز چهارشنبه (اول سنبله) از میدان هوایی کابل به مقصد دبی پرواز کنند.

مقامات طالبان به صورت رسمی در این مورد چیزی نگفتند.

خلف احمد الحبطور، ملیادر عرب زمینه تحصیل برای این دختران را فراهم کرده است.

او در ماه جدی پارسال، به دنبال صدور دستور طالبان برای منع آموزش دختران، اعلام کرد که به ۱۰۰ دانشجوی دختر افغانستان کمک می‌کند تا برای تحصیل به دبی بروند.

در گذشته نیز طالبان مانع خروج دختران دانشجو از کابل شده بودند، که بعدا طالبان گفتند که به دلیل نداشتن محرم اجازه پرواز به این دختران را نداده‌اند.

طالبان مخالف سرسخت تحصیل، کار، تفریح، ورزش، فعالیت‌های اجتماعی زنان اند، برخی سران این گروه از جمله محمد نعیم وردک، نماینده طالبان در قطر گفته‌اند که زن برای کار خانه است و مرد وظیفه تامین اعاشه او را به عهده دارد.

دلایل که آقای وردک در رسانه‌ها در این باره محرح کرده به نظر کارشناسان، غیر اسلامی، فاقد تخصص و دور از شناخت جامعه افغانستان است.

سهم مساوی زنان در جهاد با مردان

در حالی‌که اغلب سران طالبان تعریف سخت‌گیرانه و قرائت متفاوت از دین و نقش زنان در جامعه ارایه کرده‌اند، اما عباس استانکزی می‌گوید که زنان و مردان در بسیاری از موارد از جمله جهاد سهم مساوی داشتند.

او گفته است: “زنان بیش از چهل سال در جهاد با مردان سهم داشتند و خدمت کرده‌اند.”

عباس استانکزی پیش از این نیز از عدم بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران انتقاد کرده بود و اظهار امیدواری کرده بود که مکاتب «بدون تبعیض» به‌روی همه باز شوند.

اخیرا یک مشاور وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته است که دانشگاه‌های کشور آماده‌ی پذیرش مجدد دانشجویان دختر اند، اما هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه باید تصمیم بگیرد که چه زمانی دانشگاه‌ها به‌روی دختران باز شود.