شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم طالبان در سفر به ولایت سرپل، پروژه استخراج نفت از چاه‌های قشقری را افتتاح کرد.

این برای نخستین باریست که این پروژه در قشقری به بهره برداری می‌رسد.

نفت قشقری

 

دلاور در مراسم افتتاح تاسیسات نقتی قشقری گفت که “چاه‌های نفت قشقری منبع مهم اقتصادی کشور است و از درآمد حاصل آن برای توسعه و آبادی کشور استفاده می شود.”

او همزمان گفت که حق اولویت در استخدام کادر فنی و غیر فنی برای باشندگان سرپل محفوظ است و از عواید معادن این ولایت در قدم اول برای بازسای این ولایت استفاده خواهد شد.

در همین حال، محمد نادر حقجو، معاون و سرپرست طالبان برای ولایت سرپل گفت که رژیم طالبان تلاش می‌کند پروژه‌ها و کارهای اساسی که در بیست سال گذشته تکمیل نشده است را به بهره‌برداری برساند.

پیشتر وزارت معادن و پترولیم طالبان از استخراج روزانه دست‌کم ۱۸ هزار بشکه نفت خام معادل ۲۵۰ تن از میادین نفتی در ولایت سرپل در شمال کشور خبر داده بود.

این وزارت گفت که این مقدار نفت از چاه‌های نفتی منطقه قشقری ولایت سرپل استخراج می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان عواید افغانستان از استخراج این مقدار نفت را ۱۳۰ هزار دالر امریکایی خوانده است.

وزارت معادن و پترولیم طالبان گفت که از مجموع نفت استخراج شده ۱۷ هزار تن آن پالایش شده است.

میدان نفتی قشقری که از سه منطقه آقدریه، قشقری و انگوت تشکیل شده در مجموع یک هزار و ۷۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد که تا اکنون بزرگ‌ترین حوزه نفتی کشور را به خود تخصیص داده است.

استخراج از این میدان از سال ۲۰۱۸ متوقف شد اما با روی کار امدن طالبان قرارداد استخراج نفت آن با یک شرکت چینی امضا شد.

در ماه اپریل ۲۰۲۲ ملا عبدالغنی‌برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان و شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم این گروه رسما کار استخراج یک چاه نفت را در قشقری افتتاح کرده‌اند.

در سال‌های گذشته و قبل از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، چین در بخش‌های معدن و استخراج نفت در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده بود.

دولت پیشین افغانستان استخراج یکی از بزرگترین معدن‌های مس کشور موسوم به “مس عینک” را به چین واگذار کرد. هرچند روند استخراج این معدن به دلیل اختلاف میان مسئولان چینی و دولت پیشین افغانستان و همچنین به دلیل نبود امنیت، پیشرفت چشمگیری نداشت.